
57 

 
If it Bleeds, it Leads? 

Distant Media Coverage of the Peace Process in Angola 
 

Virgil Hawkins 
Osaka University, Japan 

 
Abstract  

It is generally assumed that when covering armed conflict, the news media have a tendency to focus on 

the violent phase (and acts of violence) and neglect the post-violence phase (and events surrounding 

conflict resolution), but few attempts to quantitatively test this assumption have been undertaken. This 

study examines this assumption, using the New York Times’ coverage of the conflict in Angola preceding 

and following its final peace deal as a case study. It found that the conflict in Angola did not lead, 

whether in the violence phase or the post-violence phase, and that coverage was quantitatively low and 

sporadic. It did, however, find that neither the post-violence phase nor issues of conflict resolution in 

general were neglected when compared to the violence phase or acts of violence. It discusses the factors 

behind the quantitative findings.  
 
 
Introduction: Media coverage of conflict and peace 
‘If it bleeds, it leads’. This is an oft-used axiom used to describe what is broadly seen as a 
tendency by the news media to attempt to attract and maintain an audience by focusing 
disproportionately on sensational news of violence, at the expense of less dramatic but equally 
important news. Evidence of the news media leading with coverage of such violence has been 
explored at a local level, most notably on issues of domestic crime (see, for example, Lowry et al. 
2003, Dowler 2004). Similar accusations have been leveled at the news media based in countries 
and territories experiencing armed conflict. Studies have looked critically, for example, at how 
the tendency of the local news media to look for crisis and conflict, and exaggerate it, can have a 
disruptive influence on efforts to bring domestic conflicts to an end (Wolfsfeld 2004; Spencer 
2005). 
   This tendency has also been identified in coverage of distant (foreign) conflict-related 
violence in the literature (Jakobsen 2000; Moeller 1999: 17-19). Gadi Wolfsfeld's classification 
of the editorial process of the news media, highlighting violence, crisis and conflict as being 
“news”, and calm, cooperation and moderation as “not news”, applies to news on both domestic 
and foreign issues (2004: 16). Journalists themselves write of a “coups and earthquakes” 
approach to the coverage of the world (Rosenblum 1979). The perceived tendency of the media 
to focus on the violent aspects of conflict (both in terms of domestic and foreign affairs), has led 



Southern African Peace and Security Studies 4(1) 

 58 

to the development of the concept of “peace journalism”, which is seen as representing a shift 
away from “war journalism” (see, for example, Lynch and Galtung 2010; and Hanitzsch 2007). 
Others see the push for peace-oriented journalism as a step too far, and argue that there is a need 
for a more nuanced and comprehensive coverage of the complexities of conflict – 
conflict-sensitive journalism (see Howard 2015). 
   The perception that the ‘if it bleeds, it leads’ formula generally holds true in situations of 
conflict and peace is strong, and as such, it is widely assumed that media coverage of the peace is 
insignificant when compared to the coverage of the violence. It is seen almost as a given, for 
example, that “when peace appears to be taking hold in a particular area, it is time for journalists 
to leave” (Wolfsfeld 2004:15). But the fact is that little research has been conducted to date on 
whether this is indeed the case. Peter Viggo Jakobsen rightly notes that “the media ignores most 
conflicts most of the time”, and goes on to call coverage of the post-violence phases of conflicts 
“negligible at best” (2000: 131), but does not offer any quantitative evidence on just how 
negligible it may be. Beaudoin and Thorson (2002) using the Los Angeles Times as a case study, 
do attempt to quantitatively test the assumption that in conflict coverage, news of the violent 
conflict far outweighs coverage of conflict resolution, and found that this was not the case –  
“conflict resolution was only slightly less common than conflict coverage” (54). In another study 
by the author in which coverage of the violence and post-violence phases of three conflicts 
(Liberia, Israel-Lebanon and Sri Lanka) was examined, coverage in the post-violence phase 
dropped to one-third of that of the violence phase – a clear drop, certainly, but post-violence 
coverage was by no means negligible (Hawkins 2015: 54-56). 
   A slightly different angle also demands our attention. In a study of the coverage of crime in 
Canada, Kenneth Dowler finds that while the ‘if it bleeds, it leads’ formula generally has some 
truth to it, it is not entirely accurate, because of bias regarding the coverage of racial minorities – 
that it, “it really depends on who is bleeding” (2004: 94. See also Gilchrist 2010; and Entman 
and Rojecki 2001). This is an important caveat that also certainly applies to the coverage of 
distant armed conflict. Herman and Chomsky (1988), for example, compared the differences in 
US media coverage of “worthy” and “unworthy” victims in Latin America in the context of the 
Cold War. The notion that the news media adjust their coverage of violence depending on “who 
is bleeding” has particular weight when observing the coverage of conflicts in Africa. Africa 
remains a part of the world that is routinely marginalized by the mass media outside the 
continent, attracting relatively low levels of coverage, in terms of news of conflict, and of other 
events occurring on the continent in general (Hagos 2000; Franks 2005; Golan 2008). Relative to 
its counterparts elsewhere in the world, coverage of the violent phase of conflict in Africa is 
chronically neglected, particularly when the conflict scale (measured in terms of the death toll) is 
considered (Hawkins 2011). Furthermore, coverage of peace processes in Africa is 
proportionately smaller than that for conflicts elsewhere. Beaudoin and Thorson's study (2002) 
revealed, for example, that articles covering conflict in the Middle East were far more likely than 
those covering conflict in Africa to contain references to conflict resolution. One study 
conducted in the early (Cold War) years of African independence (when interest in African 



If it Bleeds, it Leads? Distant Media Coverage of the Peace Process in Angola 

59 

politics was arguably higher than current levels) of New York Times coverage of equatorial and 
lower Africa is also worthy of mention. It found that while violent political events were, to a 
degree, given greater coverage than non-violent ones on the front page of the newspaper 
(roughly 37 percent of the total), the reverse was true for overall coverage, with violent political 
events making up 13 percent of the total (Charles, Shore and Todd 1979). 
   This study aims to add to this literature, quantitatively exploring the ‘if it bleeds, it leads’ 
claim, with regards to the coverage of distant conflict, focusing on the coverage in the New York 
Times of Angola in the one-year period before and after the signing of a final peace deal in April 
2002. The violent and abrupt end to the conflict in Angola enables a clear distinction to be made 
between the violence and post-violence phases of the conflict, providing the suitable conditions 
for some clear-cut observations to be made in terms of the differences in the coverage of 
conflict-related violence and non-violent events in this case. 
 
The case of Angola 
Armed conflict plagued Angola in various forms for more than 40 years. Its war against 
Portuguese colonial rule ended with the attainment of independence in 1975 following Portugal's 
1974 revolution. The Angolan forces that had waged that war – Movimento Popular de 
Libertação de Angola (MPLA, or People's Movement for the Liberation of Angola), União 
Nacional para a Independência Total de Angola (UNITA, National Union for the Total 
Independence of Angola), and Frente Nacional de Libertação de Angola (FNLA, National Front 
for the Liberation of Angola) – would then begin their battle against each other for control of the 
government. Both the movement for independence and the post-independence battle for power 
took place in the context of the Cold War, with both the future of Angola and neighbouring 
Namibia (then under apartheid South African rule) at stake. Military assistance poured in from 
the superpowers and their allies, with the USSR and Cuba supporting the MPLA, and the USA, 
apartheid South Africa, the Peoples Republic of China, Zaire and Israel being among the 
supporters of UNITA and the FNLA. The FNLA was defeated military early in the 
post-independence conflict, but the battle between the MNLA and UNITA would continue for 
decades. The MPLA formed a government in Luanda, with José Eduardo dos Santos serving as 
president since 1979, and UNITA, led by Jonas Savimbi, become the country's largest rebel 
group. An additional rebel group, Frente para a Libertação do Enclave de Cabinda (FLEC, 
Front for the Liberation of the Enclave of Cabinda) remains active to this day, although to a 
limited extent. 
   The end of the Cold War saw a rapid decline in interest by the USA and USSR in continuing 
to support the conflict, and led to a number of solid moves towards peace. In exchange for the 
withdrawal of Cuban troops from Angola, South Africa agreed to the independence of Namibia – 
the 1988 New York Accords. The Bicesse Accords in 1991 paved the way for UN supervised 
elections held in 1992. The elections and their aftermath were plagued by violence, and the 
conflict resumed before the second round of elections could be held (for a description of this 
period, see, for example, Brittain 1998; and Pereira 1994). Without its traditional patrons, 



Southern African Peace and Security Studies 4(1) 

 60 

high-value natural resources increasingly became the prime means of sustaining the fight – oil 
for the MPLA, and diamonds for UNITA. A new peace deal signed in 1994, the Lusaka Protocol, 
also failed to hold, and full-scale conflict resumed in 1998. With its external support base 
diminished, and stricter measures being put in place against the trade in conflict diamonds, 
however, UNITA rapidly weakened and lost the bulk of its territory, shifting primarily to 
guerrilla tactics. On 22 February 2002, Jonas Savimbi was killed in battle in Moxico province by 
government forces, which quickly brought the conflict to its final conclusion. On 4 April in 
Luena, the remainder of UNITA's military command signed an addendum to the Lusaka Protocol 
in the form of a Memorandum of Understanding. 
   One year after the conflict finally came to an end, the International Crisis Group rightly 
lamented that “few countries in the world have experienced as sustained and violent a conflict as 
Angola” (ICG 2003: 2). The final years of the war (particularly from 2001), resulted in the 
displacement of millions of people – more than 4.7 million people (40 percent of the population) 
would be counted as being displaced when the war ended (Guha-Sapir and Gomez 2006: 8). 
UNITA had fought brutally against the government, and targeted large numbers of civilians, both 
directly and indirectly. The Angolan government, for its part, displaced a huge number of people 
in an attempt to deny support and sustenance to UNITA, and at the same time prevented access 
by humanitarian organizations to areas outside its control, which included three million people in 
areas under UNITA control, and many more in what effectively became no man's land (Messiant 
2003). Humanitarian conditions at the end of the conflict were horrendous (Guha-Sapir and 
Gomez 2006), and Angola to this day remains “riddled with landmines” (Iob 2012). 
   Both in the past and present, Angola has generally not been considered a newsworthy country 
by the English-language media, certainly when compared to the world beyond Africa, and even 
within (southern) Africa. Its independence struggle garnered it little coverage in the New York 
Times, for example, and even in the turbulent times of its realization of independence in 1975, it 
was receiving less coverage than South Africa or Rhodesia (Charles, Shore and Todd 1979: 151). 
Historical, linguistic and cultural ties have, after all, been identified in the literature as a 
determinant of media coverage of foreign countries (Tai 2000). When Angola was covered by the 
US press, it was often in the context of the Cold War, with a bias in favour of UNITA and against 
the MPLA government (Windrich 1992). The end of the Cold War appeared to remove much of 
what little attention the conflict had been able to attract (both for foreign governments and 
foreign media). The conflict was soon being described as an “orphan of the Cold War” (Anstee 
1996), and a “forgotten” (Pycroft 1994) and “neglected” (Pereira 1994) tragedy. This tendency, 
needless to say, extended into the post-conflict period. Lara Pawson, who reported from Angola 
for the BBC, contrasted the coverage of two somewhat similar events that occurred within two 
weeks of one another in southern Africa in 2007. The beating by the authorities in Zimbabwe of 
the opposition leader, Moran Tsviangirai, was heavily covered by the BBC, but the broadcaster 
failed to report on an alleged attempt on the life of the head of UNITA (by that time the largest 
opposition party) in Angola. When she attempted to push the issue with the editors at the BBC, 
one replied that the issue would need to be covered only if the situation became “substantially 



If it Bleeds, it Leads? Distant Media Coverage of the Peace Process in Angola 

61 

worse” (Pawson 2007). The overall lack of coverage (violent or non-violent) can therefore 
expected to be one of the limitations of this study. 
  
Methodology 
In order to examine and compare media coverage of the violence and post-violence phases of the 
Angolan conflict, as well as violent and non-violent incidents and issues, this study 
quantitatively analyzed all coverage of Angola in the New York Times one year preceding, and 
one year following, the formal end to hostilities in the form of a ceasefire agreement signed by 
the Angolan government and the UNITA rebels on 4 April 2002. The New York Times was 
selected as a media source that can be considered somewhat representative of the 
English-language press. It is the US newspaper of record and it exerts an unparalleled level of 
influence on other media sources throughout the world (McCombs 2004: 113-4). A search for 
articles containing the word “Angola” in the headline or first paragraph in the world news 
section of that newspaper was conducted using the Lexis-Nexis database. The articles were 
manually filtered to eliminate articles that did not primarily cover issues associated with Angola, 
and articles contained in the business/financial or cultural section of the newspaper. A total of 44 
relevant articles (with a total of 21,113 words) were found for the period between 4 April 2001 
and 4 April 2003. 
   The study divided the articles into the violence (pre-ceasefire period) and non-violence 
(post-ceasefire) phases, conducted a word count, and graphed the coverage (by word count) over 
time on a monthly basis. Word count was considered a better reflection of the overall quantity of 
coverage than article count. This was particularly considered important given the large gap 
between full-length articles (several of which exceeded 1,000 words), and news briefs of less 
than 100 words, which accounted for 19 or the 44 articles (43 percent) counted. It then classified 
each of the articles according to their primary content into six categories: violence, humanitarian, 
peacemaking, peacebuilding, history and non-conflict. Articles primarily covering violent 
incidents associated with the conflict were classified as belonging to the ‘violence’ category. The 
‘humanitarian’ category contained articles that focused on humanitarian suffering associated with 
the conflict and/or humanitarian assistance efforts. The ‘peacemaking’ category was made up of 
articles focusing on efforts to attain a peace agreement, including peace talks (or the possibility 
thereof) and the work of intermediaries. Reporting on short- and long-term infrastructural, social 
and economic rebuilding associated with bolstering the peace process, meanwhile, was included 
in the ‘peacebuilding’ category. Historical reflection and analysis on past events and background 
associated with the conflict (including the obituary of UNITA leader Jonas Savimbia) was 
assigned to the ‘history’ category. Finally, the ‘non-conflict’ category was used for coverage of 
events in Angola that were not associated with the conflict, including political wrangling, 
corruption and foreign relations. These categories were also quantitatively assessed based on the 
total word count.  
 
 



Southern African Peace and Security Studies 4(1) 

 62 

A comparison of violence and post-violence phases 
It is important to begin this analysis by noting that the total amount of coverage over the 
two-year period examined is rather small, paling in comparison to high-profile conflicts in the 
Middle East or Europe. As seen in the aforementioned 2006 Israel-Hezbollah example, for 
example, two weeks of coverage in the New York Times in the post-violence phase is easily 
sufficient to surpass the two years of coverage of Angola (both violence and post-violence 
phases). If we exclude the short news briefs, we are left with just 25 substantive articles in total. 
Within the limited data (including the news briefs), this section attempts to reveal and discuss 
some possible trends in violence and post-violence phases of the conflict. 
 
Figure 1. Coverage of violence and post-violence phases of the Angolan conflict in the New 
York Times, April 2001-April 2003 (word count) 

 
   Figure 1 shows the quantity of coverage (in words) of articles over the period studied. The 
most prominent spike appears (predictably) between late February and early April 2002, during 
which time Jonas Savimbi was killed and the final peace deal was signed. These one-and-a-half 
months account for more than half the total coverage of Angola during the two years studied. It is 
interesting to note that while other spikes in coverage are apparent, they do not represent any 
meaningful cluster of events. The second largest spike, for example, of just under 3,000 words 
(three articles), seen in September 2002, is what can be considered largely coincidental, with one 



If it Bleeds, it Leads? Distant Media Coverage of the Peace Process in Angola 

63 

article covering the visit of the then US Secretary of State, Colin Powell, to Angola (Dao 2002), 
followed by another on displaced families returning to their homes (Cauvin 2002b), and a third 
on rebel demobilization and reintegration (Cauvin 2002c). The articles are more than ten days 
apart. Similarly, the smaller spike of just over 1,000 words in August 2001 is a combination of 
two substantive articles – one on UNITA's attack on a train resulting in more than 250 deaths 
(Cauvin 2001b), and the second reporting on Eduardo dos Santos’ announcement that he would 
not run in presidential elections (Cauvin 2001c). The spike in November 2002, is essentially one 
substantive article, on corruption in Angola (Cauvin 2002d). 
   A simple comparison of the quantity of coverage of the violence phase (12,690 words) and 
post-violence phase (8,424 words), with the cut-off point being the date the peace deal was 
signed, reveals a decrease, but only by one-third. While we must be careful making comparisons, 
particularly given the small sample size that the Angolan case offers, this is a considerably 
smaller drop in coverage than the Liberia (2003), Israel-Hezbollah (2006) and Sri Lanka (2009) 
cases mentioned above. But perhaps the particular circumstances of the Angolan case necessitate 
a rethink in terms of how we should view the data. The killing in battle of Jonas Savimbi 
certainly belongs to the violence phase, but the widely held (albeit cautious) expectations 
immediately following this event were that it represented the effective end of the armed conflict, 
and that peace would follow. The IRIN news agency, for example, stated that Savimbi's death 
“added new impetus” to the peace process (Anon. 2002a). The Guardian newspaper reported that 
Savimbi's death meant the end of UNITA, and that the Angolan government “would prepare for 
an end” to the conflict (Siona and Brittain 2002). This is indeed what transpired. UNITA quickly 
moved to the negotiating table and within 40 days of Savimbi's death, a peace deal had been 
reached.  
   In this sense, it may be best to consider this 40-day period as a transition phase, separate from 
the violence and post-violence phases. The reconsidered phases of the conflict and the levels of 
coverage are represented in figure 2. Roughly half of the coverage is now occupied by the 
transition phase, and of the coverage that remains, the post-violence phase (7,804 words) is much 
greater than that of the violence phase (3,105 words) – more than double in fact. The data from 
this perspective goes completely against the ‘if it bleeds, it leads’ expectations. 
 
A comparison of violent and non-violent incidents and issues 
As already noted, peace efforts and other non-violent events occur during the violence phase of a 
conflict, and violence does not necessarily limit itself entirely to the violence phase of a conflict. 
Thus, with a view to obtaining a better understanding of the issue of media interest in violence in 
the context of a conflict, in addition to comparing the violence and non-violence phases of the 
conflict, it is necessary to ascertain how much of the coverage during the period in question (as a 
whole) focused on the violence.  
   Having classified each of the articles according to their primary content into one of six 
categories (violence, humanitarian, peace-making, peacebuilding, history and non-conflict) and 
measuring the total word count, it became clear that the violence category was one of the least 



Southern African Peace and Security Studies 4(1) 

 64 

Figure 2. Coverage of violence, transition and post-violence phases, of the Angolan conflict 
in the New York Times, April 2001-April 2003 (word count) 
 

 
covered categories, accounting for twelve percent of the total. This was a total of just over 2,600 
words from nine articles, five of which were news briefs of less than 100 words. Articles 
covering the killing of Jonas Savimbi accounted for more than 60 percent of this coverage, with 
other articles in the category focusing on a UN plane being fired on by rebels, and the rebel 
attack on a train. All of the coverage of violence was contained within the violence phase, with 
the exception of one news brief covering Angola's conflict in the Cabinda exclave (a conflict that 
has continued beyond the peace deal with UNITA). This does not necessarily mean, of course, 
that violence only accounted for twelve percent of the coverage, given that this study used the 
newspaper article as its unit of analysis, and categorized these articles based only on the prime 
focus of each one. Needless to say, articles on peace-making and those offering historical 
reflection of the conflict included sections discussing the violent events of the conflict, just as 
sections of articles focusing on the violence included some sections on the progress of the peace 
process. But it would seem nonetheless that overall, at least during the period in question, 
non-violent aspects of the conflict accounted for the majority of the coverage. It may also be 
appropriate to remove the non-conflict articles from the equation, to focus solely on issues 
associated with the conflict. Having recalculated the categories in the absence of non-conflict 



If it Bleeds, it Leads? Distant Media Coverage of the Peace Process in Angola 

65 

issues, however, articles focusing on the violence still account for just fifteen percent of the total 
remaining coverage. 
 

Figure 3. New York Times articles on Angola by primary topic (April 2001-April 2003) 

 
   Articles focusing primarily on the peace process and subsequent efforts aimed at stabilizing 
and consolidating the peace, on the other hand, accounted for 51 percent of the total coverage of 
Angola, with coverage of peace-making making up 21 percent, and peacebuilding, 30 percent. In 
terms of peace-making, only five percent of the coverage occurred before the killing of Savimbia 
(three news briefs on mediation issues) – coverage on this issue was concentrated almost 
exclusively during the transition phase between the killing of Savimbi and the peace deal. 
Similarly, very little coverage of peacebuilding could be found before the killing of Savimbi 
(fourteen percent). It is worth noting that 59 percent of peacebuilding coverage was found after 
the transition period. This consisted of 3,703 words in three substantive articles (and four news 
briefs), two of which were published roughly six months after the peace deal was signed. One of 
these was a front-page story (Cauvin 2002b). With very few exceptions, the peacebuilding 
coverage was of the short-term variety, focusing on refugee returns and rebel demobilization. 
Only twelve percent of the peacebuilding coverage dealt with more long-term issues, most 
notably an editorial on the potential role of oil and diamond wealth in the reconstruction of the 
country (Anon. 2002b), plus a few news briefs covering issues of investment, lifting of sanctions, 
and landmines. 
   The category for historical reflection made up thirteen percent of the coverage, all of which 
(three substantive articles) was concentrated during the transition phase, including Savimbi's 
obituary, and a look back at the role of the US in the Angolan conflict. Humanitarian suffering 
and/or relief efforts were the prime focus for just one article (Cauvin 2002a), which focused on 
the suffering rather than on the relief in the immediate aftermath of the death of Savimbi. There 



Southern African Peace and Security Studies 4(1) 

 66 

is, of course, considerable mention of the humanitarian suffering and relief efforts in subsequent 
articles focusing on the peacemaking and peacebuilding efforts, but given the massive levels of 
humanitarian suffering caused by the conflict at the time (perhaps rivalled only by that associated 
with the conflict in the Democratic Republic of Congo), the total lack of coverage of the issue of 
conflict-related humanitarian suffering in the eleven months prior to the death of Savimbi 
certainly requires needs to be questioned. Coverage of political and other issues not related to the 
conflict accounted for 20 percent of the total coverage. Some 58 percent of this was made up of 
articles discussing the issue of corruption in Angola, and a further 20 percent dealt with domestic 
political issues. The remainder of articles discussed foreign relations issues and government 
repression. 
 
Discussion of the factors behind the coverage 
The question of whether the ‘bleeding’ story was a ‘leading’ one in the strict sense (if we 
consider a leading story to be a front-page one) is somewhat a moot point, given that Angola 
only made the front page twice in the two-year period analysed: first with the report of the death 
of Savimbi (Swarns and Cauvin 2002), and second with a story on families trying to return 
(Cauvin 2002b) – one each for violent and non-violent issues. That is, whether violent or not, 
news of the conflict in Angola almost invariably did not lead. Overall, the coverage devoted by 
the New York Times to the conflict and peace process in Angola was small in quantity and 
sporadic in nature. This can largely be seen as part of the chronic lack of newsworthiness 
attributed to Africa in general, and Angola specifically (outlined in brief above). But it can also 
be seen as being related to the practicalities and routines of newsgathering (Shoemaker and Vos 
2009). Henri E. Cauvin, the New York Times journalist covering Angola at the time was charged 
with reporting on southern Africa and at times, central Africa, and during the period covered in 
this study was reporting far and wide throughout the region. In the lead-up to Angola's April 
2002 ceasefire agreement, for example, he was reporting on presidential elections in Zimbabwe, 
and not long after the agreement, was in Madagascar as the political crisis worsened there. In the 
absence of what the New York Times would consider an event of major significance warranting a 
lengthy stay for a correspondent, sporadic coverage is largely inevitable. 
   There are, however, specific and lengthy periods during which coverage of Angola essentially 
disappeared. There is a period of almost six months, for example, between early September 2001 
and the killing of Savimbi the following year, for example, during which not a single substantive 
article was published about Angola. One might suspect that the further drop in newsworthiness 
of Angola at this time occurs as a result of a shift of attention away from Africa following the 
attacks on the World Trade Centre and the Pentagon in the US on 11 September 2001, and the 
subsequent war waged by that country in Afghanistan. But while there was a lull in substantive 
articles from the region immediately following the attacks, it did not last long. In fact, if we 
compare the number of substantive articles published in the newspaper that were written by 
Henri E. Cauvin in the six months before and after 11 September, news about the region 
increased from 26 articles before to 35 after (one-third of which covered events in Zimbabwe). It 



If it Bleeds, it Leads? Distant Media Coverage of the Peace Process in Angola 

67 

would appear that other events and issues in the region were seen as having greater 
newsworthiness than Angola. The events in the last days of the conflict in Angola were 
competing for coverage not with the aftermath of 911, but with presidential elections in 
Zimbabwe held in March 2002. 
   There were other periods after the peace deal in which there were gaps of more than three 
months each without substantive coverage. The first began in mid-May 2002, with the silence 
broken by an article about a visit to Angola by US Secretary of State, Colin Powell (Dao 2002). 
The second, began in mid-December 2002, continuing until the end of the period studied. Both 
can perhaps be explained by the drop-off in peace-related events after the peace deal was signed.  
Stories of rebel demobilization and returnees reaching their homes and trying to put their lives 
back together can only carry newsworthiness for so long. External factors aside (other domestic 
and international priorities), the fading of interest in the aftermath of the peace process can be 
considered perhaps not necessarily in terms not bleeding and therefore not leading, but simply in 
terms of a lack of prominent events (peaceful or violent) that would be considered to warrant 
coverage. But, the general lack of coverage of Africa notwithstanding, this still doesn't help to 
explain the small quantity of coverage of violent events in Angola. That is, why was there more 
coverage of issues of peace-making and peacebuilding after the transition phase than there was 
of the violence before it? A more nuanced discussion is required. 
   There was no shortage of potential war stories in Angola in 2001. UNITA had admittedly lost 
much of its territory (including access to diamond mines and airfields) and had been forced to 
adopt guerrilla tactics, but it was hardly insignificant as a fighting force, or unable to mount 
attacks of any significance. As of 2001, UNITA had an estimated strength of 8,000 fighters, and 
observers at the time thought it “unlikely” that the government would be able to defeat the rebels 
militarily (Seybolt 2001: 25). Numerous military events took place in 2001, including the 
infamous train attack, attacks by UNITA on many other towns (some quite near the capital), the 
abduction of 60 children from an orphanage by UNITA, and deadly clashes between Zambian 
and Angola troops (the latter had crossed into Zambia in hot pursuit of rebels). The train attack in 
particular was noteworthy as it was (and remains today) the world’s deadliest rail-related terrorist 
attack, with over 250 people killed. Yet the incident was covered by the New York Times with 
only one substantive article of 445 words and one follow-up news brief (Cauvin 2001b). It was 
also known in 2001 that military operations in pursuit of Savimbi were ongoing in Moxico 
Province, where he would indeed be found and killed the following year (Seybolt 2001: 26). 
Military secrecy was clearly not a barrier to a certain degree of newsgathering. While not 
necessarily easily marked by specific events, the horrendous humanitarian suffering should also 
have been newsworthy. As noted above, millions of people were displaced, and millions more 
were facing hunger and sickness.  
   Much of both the violence and the humanitarian suffering was, however, hidden from sight. 
Practical access to the affected areas was a major issue for journalists. For Justin Pearce, the 
BBC correspondent in Angola at the time, logistics was the greatest barrier to reporting on the 
conflict, and difficulties in communication meant that breaking news could not be filed from 



Southern African Peace and Security Studies 4(1) 

 68 

outside the capital (correspondence with the author, May 2015). The fact that the conflict was 
being waged in rural areas, away from the capital city or other major urban centres, and had 
become a guerrilla war with no clear front lines was also a factor in this regard. At the same time, 
as part of its strategy to deny sustenance to the rebels, the Angolan government had essentially 
cut off access by UN agencies and other humanitarian relief organizations to large portions of the 
population (Messiant 2003). This in itself removed a key mode of transportation for journalists, 
who often relied on such aid agencies to move to gather stories (interview with Lara Pawson, 
correspondence with Justin Pearce, May 2015). But there were also government controls on the 
media. The state media was tightly controlled, the private media was repressed, and the activities 
of foreign correspondents were also restricted to a degree (Anon. 2002c). It was certainly known 
that the levels of violence were high, and that humanitarian conditions in those areas were dire, 
but much of this was not directly witnessed. The fact that so much of the country was to all 
intents and purposes inaccessible, may well have served to remove restraints by the parties in 
their use of violence. As Christine Messiant (2003: 118) points out, “without witnesses, the war 
could unfold at leisure with all the violence ‘required’ or authorised by the two sides”. 
   For the New York Times, such issues undoubtedly had an impact on decisions on whether to 
even visit the country to cover stories. The article on the train attack, for example, was written 
from Johannesburg, with quoted sources including Angola's state news agency, Angolan Roman 
Catholic radio network, and a BBC interview from Lisbon with a representative of UNITA 
(Cauvin 2001b). The signing of the peace deal allowed for much greater access to the country, 
not just for aid agencies, but also for journalists. Access thus played a considerable role in the 
lack of coverage during the violence phase, and the resumption of some degree of coverage in 
the post-violence phase. Although this did not necessarily make up for the paucity in terms of the 
willingness to report, it certainly made a difference in terms of the ability to report on the events 
on a country beginning to recover and rebuild. 
   Coverage of Angola as it moved towards peace can also be seen from the perspective of what 
this meant for the US, from which the New York Times was reporting. With Cold War-related 
interest long gone, its interest in the developments in Angola can be viewed in terms of business 
opportunities. A number of articles focused, for example, on the post-conflict issues and 
opportunities associated with the extraction of oil (Dao 2002), and diamonds (Anon. 2002b). 
Interestingly, the longest article about Angola over the two-year period studied covered the 
resumption of business in Angola by Coca-Cola bottling (Cauvin 2001a). Although the article 
was excluded from the study because it was in the business/financial section of the newspaper, at 
3,198 words, it was almost triple the length of the longest articles counted in the study, and thus 
gives us a clear indication of the priorities of the newspaper with regard to the situation in 
Angola.  
   Finally, it is worth considering decisions regarding the newsworthiness of events in Angola in 
terms of notions of change. The dramatic events that were the death of Savimbi and the final 
signing of the peace deal aside, it is perhaps understandable that the events after the peace deal 
were considered by editors as being more newsworthy than those before. After some 40 years of 



If it Bleeds, it Leads? Distant Media Coverage of the Peace Process in Angola 

69 

armed conflict, and as an old relic of the Cold War unable to draw substantive political interest in 
the US, Angola, from the perspective of media gatekeepers, was likely synonymous with endless 
humanitarian suffering. Events happening in the violence phase – a fresh attack by UNITA on a 
town, or the arrival of thousands more malnourished civilians in a provincial city – were 
repetitive, and were unlikely to signify a major change in the status quo. The return of hundreds 
of thousands, if not millions of people to their homes, and the attempt to rebuild their shattered 
lives, in the aftermath of the peace deal, on the other hand, was certainly something new, 
something emblematic of change. At the end of the conflict, Justin Pearce of the BBC, for 
example, found himself “confronting a narrative (from London) of ‘the war is over, so let’s have 
some stories about the benefits of peace’,” although this was “not consistent with what I was 
seeing”, given the “massive problems around human rights in Angola” that remained 
(correspondence with the author, May 2015). Thus it can perhaps be said that the realization of 
‘peace’ became, if only for a short moment, a novelty considered worthy of reporting.  
 
Conclusion 
Almost without exception, Angola did not ‘lead’ in the New York times, whether in the violence 
phase or in the post-violence phase of the conflict. It is important to note, and indeed lamentable, 
that such a historically significant conflict, and one that caused some of the worst conflict-related 
death and suffering in recent history, could garner so little attention from the media as it ended. 
Such low levels of coverage could arguably be considered to detract from the usefulness of this 
study. But if we consider the overall volume of coverage as a proxy for leading, we can still 
observe whether or not the coverage by the New York Times rapidly ground to a halt when a 
peace deal was reached, and more generally, whether the newspaper showed a preference for 
news of violence over that of conflict resolution. The results showed that this was not the case on 
either count. Coverage after the peace deal did not drop to negligible levels compared to that 
before – if we exclude the transition period between the death of Jonas Savimbi and the peace 
deal, coverage of the post-violence phase was in fact far greater than that of the violence phase. 
Furthermore, there was far more coverage in articles focusing on peace-making and 
peacebuilding than there was in articles focusing on the violence. 
   By way of explanation, we must acknowledge that reality is far messier than simplistic (and 
largely untested) assumptions about news values. We can perhaps also acknowledge that the New 
York Times is, to a degree, able to approach issues of conflict and peace with some degree of 
balance between the two, although balance in terms of whose conflict and whose peace is 
covered is clearly lacking. At the same time, we can also identify a number of factors that 
contributed to the levels of coverage in this particular case. Such factors included competition 
with events in other countries in the region; access to the affected areas (which improved as the 
conflict ended); business interests in the US; and the ‘novelty’ of peace after decades of conflict. 
   It may well be that the ‘if it bleeds, it leads’ notion does apply to real-time (prime-time) 
coverage of high profile conflicts. TV news (particularly national broadcasters that allocate a 
very limited amount of broadcast time to foreign affairs issues) usually seems able to handle the 



Southern African Peace and Security Studies 4(1) 

 70 

coverage of only one or two armed conflicts at a time, and thus a ‘moving on’ to the next conflict 
may well be observed. But even if such a tendency is confirmed in such cases, it should not 
necessarily be seen as being representative of the news media in general. In the case of New York 
Times coverage of Angola before and after its final peace deal, such a tendency was simply not 
found. 
 
 
References 
Anon. (2002a) ‘Angola: Savimbi's death new impetus to peace process’, IRIN, 24 February 

<http://www.irinnews.org/report/30462/angola-savimbi-s-death-new-impetus-to-peace-pro
cess>, accessed January 2015. 

_____ (2002b) ‘Angola's opportunity’, New York Times, 20 March. 
_____ (2002c) ‘Attacks on the press 2001: Angola’, Committee to Protect Journalists, 26 March 

<https://cpj.org/2002/03/attacks-on-the-press-2001-angola.php>, accessed January 2015. 
Anstee, M. (1996) Orphan of the Cold War: The Inside Story of the Angolan Peace Process, 

1992-3, London: Palgrave Macmillan. 
Beaudoin, C. and Thorson, E. (2002) ‘Spiral of Violence? Conflict and Conflict Resolution in 

International News’ in Eytan Gilboa (ed.), Media and Conflict: Framing Issues, Making 
Policy, Shaping Opinions, Ardsley: Transnational Publishers, 45-64. 

Brittain, V. (1998) Death of Dignity: Angola's Civil War, London: Pluto. 
Cauvin, H. (2001a) 'Braving war and graft, Coke goes back to Angola’, New York Times, 22 

April.  
_____ (2001b) ‘Train hits rebel mine in Angola; scores die’, New York Times, 14 August.  
_____ (2001c) ‘Angola's skeptics are buzzing as leader says he won't run’, New York Times, 29 

August.  
_____ (2002a) ‘Near Angolan rebel's battleground, suffering survives him’, New York Times, 2 

March. 
_____ (2002b) ‘In Angola, seeking a generation uprooted’, New York Times, 18 September. 
_____ (2002c) ‘Rebels without a war wait for help in Angola’, New York Times, 29 September. 
_____ (2002d) ‘IMF skewers corruption in Angola’, New York Times, 30 November. 
Charles, J., Shore, L., and Todd, R. (1979) ‘The New York Times Coverage of Equatorial and 

Lower Africa’, Journal of Communication 29(2): 148-155. 
Dao, J. (2002) ‘In west African visits, Powell seeks to prime oil pumps’, New York Times, 6 

September. 
Dowler, K. (2004) ‘Dual Realities? Criminality, Victimization, and the Presentation of Race on 

Local Television News’, Journal of Crime and Justice 27(2): 79-99. 
Entman, R. and Rojecki, A. (2001) The Black Image in the White Mind: Media and Race in 

America, Chicago: Chicago University Press. 
Franks, S. (2005) ‘The Neglect of Africa’, British Journalism Review 16(1): 59-64. 
Gilchrist, K. (2010) ‘“Newsworthy” Victims? Exploring Differences in Canadian Local Press 



If it Bleeds, it Leads? Distant Media Coverage of the Peace Process in Angola 

71 

Coverage of Missing/Murdered Aboriginal and White Women’, Feminist Media Studies 
10(4): 373-90. 

Golan, G. (2008) ‘Where in the World Is Africa? Predicting Coverage of Africa by US Television 
Networks’, International Communication Gazette 70(1): 41-57. 

Guha-Sapir, D. and Gomez, V. T. (2006) ‘Angola: the Human Impact of War. A Data Review of 
Field Surveys in Angola Between 1999-2005’, Centre for Research on the Epidemiology 
of Disasters (CRED), University of Louvain. 

Hagos, A. (2000) Hardened Images: The Western Media and the Marginalization of Africa, 
Trenton: Africa World Press. 

Hanitzsch, T. (2007) ‘Situating Peace Journalism in Journalism Studies: A Critical Appraisal’, 
Conflict and Communication Online 6(2) 
<http://www.cco.regener-online.de/2007_2/pdf/hanitzsch.pdf>, accessed March 2015. 

Hawkins, V. (2011) ‘Media Selectivity and the Other Side of the CNN Effect: The Consequences 
of not Paying Attention to Conflict’, Media, War & Conflict 4(1): 55-68. 

_____ (2015) ‘Peace and the Absence of Journalism’ in J. Hoffmann and V. Hawkins (eds.), 
Communication and Peace: Mapping an Emerging Field, Abingdon: Routledge, 51-61. 

Herman, E. and Chomsky, N. (1988) Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass 
Media, New York: Pantheon Books. 

Howard, R. (2015) ‘Conflict-Sensitive Journalism: (R)evolution in Media Peacebuilding’ in J. 
Hoffmann and V. Hawkins (eds.), Communication and Peace: Mapping an Emerging 
Field, Abingdon: Routledge, 62-75. 

ICG (International Crisis Group) (2003) ‘Dealing with Savimbi's Ghost: The Security and 
Humanitarian Challenges in Angola’, ICG Africa Report No. 58. 

Iob, E. (2012) ‘Angola still riddled with landmines, despite efforts’, VOA, 16 September 
<http://www.voanews.com/content/angola-still-riddled-with-landmines-despite-efforts/15
09035.html>, accessed January 2015. 

Jakobsen, P. V. (2000) ‘Focus on the CNN Effect Misses the Point: Media Impact on Conflict 
Management is Invisible and Indirect’, Journal of Peace Research 37(2): 131-143. 

Lowry D.T., Nio, T.C.J. and Leitner, D.W. (2003) ‘Setting the Fear Agenda: A Longitudinal 
Analysis of Network TV Crime Reporting, Public Perceptions of Crime, and FBI 
Statistics’, Journal of Communication 53(1): 61-73. 

Lynch, J. and Galtung, J. (2010) Reporting Conflict: New Directions in Peace Journalism, St 
Lucia: University of Queensland Press.  

McCombs, M. (2004) Setting the Agenda: The Mass Media and Public Opinion, Cambridge: 
Polity Press. 

Moeller, S. (1999) Compassion Fatigue: How the Media Sells Disease, Famine, War and Death, 
London: Routledge. 

Messiant, C. (2003) ‘Angola: Woe to the Vanquished’, in: F. Weissman (ed.), In the Shadow of 
“Just Wars”: Violence, Politics, and Humanitarian Action, Paris: Médecins Sans 
Frontières, 109-136. 



Southern African Peace and Security Studies 4(1) 

 72 

Pawson, L. (2007) ‘Substantially Worse’, Unstrung (blog), 16 March 
<https://unstrunglarapawson.wordpress.com/2007/03/16/substantially-worse/>, accessed 
April 2015. 

Pereira, A. (1994) ‘The Neglected Tragedy: The Return to War in Angola, 1992-3’, The Journal 
of Modern African Studies 32(1), 1-28. 

Pycroft, C. (1994) ‘Angola – “The Forgotten Tragedy”’, Journal of Southern African Studies 
20(2), 241-262. 

Rosenblum, M. (1979) Coups and Earthquakes: Reporting the World for America, New York: 
Harper and Row. 

Seybolt, T. (2001) ‘Major armed conflicts’ in SIPRI Yearbook 2002: Armaments, Disarmament 
and International Security, Oxford: Oxford University Press, 21-62. 

Shoemaker, P. and Vos, T. (2009) Gatekeeping Theory, New York: Routledge. 
Siona, C. and Brittain, V. (2002) ‘Unita leader Savimbi killed by Angolan army’, Guardian, 23 

February. 
Spencer, G. (2005) The Media and Peace: From Vietnam to the 'War on Terror', Houndmills: 

Palgrave Macmillan. 
Swarns, R. and Cauvin, H. (2002) ‘Angola says soldiers have killed Savimbi, longtime rebel 

leader’, New York Times, 23 February. 
Tai, Z. (2000), ‘Media of the World and World of the Media: A Cross-National Study of the 

Rankings of the “Top 10 World Events” from 1988 to 1998’, Gazette 62(5): 331–53. 
Windrich, E. (1992) The Cold War Guerrilla: Jonas Savimbi, the US Media, and the Angolan 

War, New York: Greenwood Press. 
Wolfsfeld, G. (2004) Media and the Path to Peace, Cambridge: Cambridge University Press. 
 
 
Biographical Note 
Virgil Hawkins holds a Ph.D. from the Osaka School of International Public Policy (OSIPP) at 
Osaka University. He is currently an associate professor at OSIPP, and a research associate at the 
University of the Free State, South Africa. 
 


